22 juni jl lazen we in alle gerenommeerde financiële bladen met kwaliteit-analytische en hoge economen en professoren zogenaamde energiekenners nog de onderstaande stelling:
Brandstof prijzen blijven stijgen. Zie ook de blog hieronder.
Wat de zogenaamde kenners over het hoofd zagen was dat de wereld op een andere manier bang gemaakt zou worden. De overheidsmarketing en volgers gingen zich namelijk plotseling richten op de financiële crisis. De heren voorspellers moesten hun mening dan ook snel bijstellen en als oorzaak of reden van de daling van de olieprijzen wordt de financiële crisis in de wereld gegeven.
En dat ook wel kloppen. Tenminste als het om de marketing om beide onderwerpen gaat.
Deze zogenaamde crisis veroorzaakt namelijk een recessie en de voorpagina's van de dagbladen worden inmiddels bepaald door faillissementen, miljardenovernames en andere overheidsingrepen. De vraag naar olie, en nog belangrijker de aandacht voor olie, werd wereldwijd naar de achterste pagina's verdrongen en kwam niet meer in journaals en andere rubrieken naar voren.
Weg aandacht, weg markt. Want heel simpel; de koopjesjagers en investeerders waren totaal niet meer geintresserd in olie. En als die interesse en de daarbij behorende media aandacht wegvalt; dan daalt het product in waarde en wordt het van waardevol plotseling waardeloos.
En dat gebeurde dus deze zomer.
De focus werd gelegd op iets totaal anders en de vraag naar olie werd niet meer als hot item gebruikt. De heren waarzeggers en beleggers gingen als een blad om naar de financiele crisis. De financiele crisis is momenteel namelijk een markt waar vele malen meer in verdiend kan worden dan in fosiele brandstof. Weg aandacht en weg hoge olieprijzen. Olietankers varen met volle ruimen over de wereld van hot naar her en kunnen de producten niet meer verkopen. De oliesheiks zitten met de handen in het haar, verlagen dagelijks de productie en proberen de aandacht op zich te vestigen door telkens met nieuwe maatregelen te komen. Maatregelen die ertoe moeten leiden dat de aandacht weer op de olie wordt gelegd en de prijzen weer tot recordhoogte kunnen worden opgevoerd. De prijs van ruwe olie is namelijk door het gebrek van aandacht binnen 6 maanden met meer dan $ 100 per vat gedaald. Daarbij komt ook nog dat de aandacht voor de zogenaamde financiele crisis de aandacht voor opwekken en aankopen van energie totaal verlegd is naar een nieuwe vorm van energievoorziening. Olie is uit. Elektrisch rijden en verwarmend is in. Elektrisch zonder enige gebruikmaking van olie.
Een nieuw businessmodel
-
Geert Vermeer, voorzitter van Bovag Autodealers wil een taskforce opzetten
waarin ideeën worden gegenereerd om de crisis het hoofd te bieden. Hierin
moete...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten